Gradul de acoperire și beneficiile celor 3 tipuri de semnătură electronică pentru transferul documentelor

29 Jul 2020

Zilnic transmiteți numeroase documente. Cele mai multe dintre acestea nu necesită o validare specială. Însă unele documente, precum certificatele sau anumite contracte, trebuie procesate într-un mod în care chiar și o instanță să le considere cu valoare legală. Pentru asigurarea acestui nivel de încredere, trebuie să existe următoarele garanții:

  • conținutul documentului nu a fost modificat ulterior (integritatea)
  • persoana care semnează documentul este într-adevăr cine susține că este (autenticitatea)
Gradul de acoperire și beneficiile celor 3 tipuri de semnătură electronică pentru transferul documentelor

Semnătura electronică reprezintă versiunea actuală a unei semnături scrise de mână. Regulamentul eIDAS (Servicii de identificare electronică, autentificare și servicii de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața unică europeană) a fost adoptat în 2014 și aplicat din 2016. Acest regulament impune cererile cele mai stricte, atât în UE, cât și pe întregul Spațiu Economic European (SEE).

eIDAS acoperă trei tipuri de semnături electronice, care au niveluri diferite de implicații legale: semnături electronice simpleavansate și calificate.

Semnătura simplă: acoperirea de bază

Pentru documentele de tip recipise sau chitanțe aveți nevoie doar de o semnătură electronică simplă, fiind suficientă tastarea unui nume sau inserarea imaginii cu numele scris. Acest tip de semnătură oferă un nivel scăzut de încredere și există un risc mare ca validitatea lor legală să fie pusă sub semnul întrebării. Cu acest tip de semnătură se pot semna e-mail-uri sau documente cu un nivel scăzut de risc.

Semnătura avansată: acoperirea medie

În situații de dispută, semnatarul unui document sau creatorul semnăturii trebuie să poată fi identificat. Pentru acest tip de document, veți avea nevoie de o semnătură electronică avansată, care oferă un nivel mediu de încredere și de valoare legală. Acest tip de semnătură este folosită pentru contractele comerciale B2B, semnarea e-mail-urilor, a documentelor electronice cu nivel de risc mediu (cererile de concediu, deconturile sau formularele), documentele însoțitoare (avize, devize sau procese-verbale). De asemenea, este utilă și pentru a putea confirma existența actului de voință a părților (de exemplu, semnarea unui contract de închiriere și plata aferentă).

Semnătura electronică sau digitală?

Cele două niveluri superioare ale semnăturii electronice, avansate și calificate, sunt considerate semnături digitale, deoarece utilizează un proces de criptare digitală. Aceasta implică criptarea unui sumar de control al conținutului documentului și atașarea acestuia la document. Semnături electronice avansate pot fi acceptate de alte țări membre ale UE, în timp ce cele calificate oferă un grad de acoperire mai mare și trebuie să fie acceptate în toate țările, chiar și cele non-membre UE. Cu toate acestea, fiecare țară reglementează de la sine dacă tranzacția necesită o semnătură digitală și la ce nivel trebuie să corespundă.

Semnătura calificată: cea mai mare valoare legală

Pentru anumite documente legislația unei țări ar putea necesita o semnătură scrisă de mână. În aceste cazuri, se folosește o semnătură electronică de tip calificată, echivalentă cu o semnătură scrisă de mână în instanță (cu unele excepții) și care oferă cel mai mare grad de încredere și are cea mai mare valoare legală.

O semnătură calificată necesită un certificat digital calificat și se utilizează pentru semnarea e-mail-urilor sau a documentelor cu nivel ridicat de risc, precum: contractele de credit, contractele comerciale sau de prestări de servicii, contractele de muncă și actele adiționale la acestea, mandatele de reprezentare, contractele de mediere, facturile fiscale sau documente în relația persoanelor fizice și a firmelor cu statul.

Certificatele de semnătură calificată sunt furnizate de furnizorii de servicii de încredere (TSP), cărora li se acordă statutul calificat de o autoritate națională după ce au fost aprobați oficial. Acestea sunt enumerate aici: Lista UE de încredere eIDAS.

Semnătura avansată comparativ cu semnătura calificată

Conform eIDAS, o semnătură calificată este o semnătură electronică avansată, care, în plus, a fost ”creată de un dispozitiv calificat de creare a semnăturilor electronice și se bazează pe un certificat calificat pentru semnături electronice”. Dispozitivul calificat de creare a semnăturii poate fi direct sub controlul creatorului de semnături (de exemplu, cititor de carduri inteligente) sau sub controlul unui furnizor de servicii de încredere calificat (VDA). Dispozitivul calificat și certificatul calificat fac diferența între semnătura avansată și semnătura calificată și asigură legătura directă și indiscutabilă între identitatea reală și electronică a unei persoane. De aceea, semnătura calificată este considerată, conform regulilor europene, singura care echivalează cu semnătura de mână.

Pentru a clarifica diferențele dintre cele 3 semnături electronice, considerăm util tabelul de mai jos:

Adăugarea automată a semnăturilor electronice calificate într-un flux de lucru, prin semnătură la distanță

În trecut, companiile erau capabile să creeze semnături electronice calificate doar dacă dispozitivul de creare a semnăturilor era sub controlul lor, folosind un card inteligent. eIDAS permite acum localizarea dispozitivului de creare a semnăturii la un TSP calificat, care stochează și aplică certificatul și cheile pentru creatorul de semnături. Acești furnizori oferă o platformă sigură de semnare prin intermediul internetului, unde companiile, autoritățile sau persoanele private pot semna apoi documentele lor.

Acest lucru este deosebit de practic pentru tipurile de documente care sunt integrate în procesele de rutină ale unei companii.

Beneficiile ce se obțin în urma adoptării semnăturii electronică a documentelor sunt:

Alegerea soluției potrivite pentru semnarea electronică a documentelor poate fi dificilă când există numeroase opțiuni! Soluțiile de digitalizare a afacerilor pe care le oferim permit dezvoltarea personalizată a unor funcționalități necesare pentru a semna simplu, rapid și sigur documentele. Echipa noastră a testat mai multe soluții ce pot fi integrate și cu alte platforme. Pentru mai multe detalii, contactați-ne!

Aceste informații au fost publicate inițial pe pagina Medium a companiei noastre și pot fi identificate aici: https://bit.ly/3geYw0C 

Beck et al. este alegerea potrivită în obținerea performanței de top în afacerile clienților săi prin oferirea de servicii de consultanță, implementare și suport în accelerarea digitalizării.

Prin cunoștințele tehnice și de consultanță IT, digitalizează procesele și documentele clienților prin utilizarea unor platfome cu mii de utilizatori în momentul de față, la nivel internațional: JobRouter și DocuWare.

Scurt istoric al companiei:

1989 – S-a înființat grupul Beck et al. în Germania

2005 – S-a deschis filiala Beck et al. în Cluj-Napoca, România având ca principal obiectiv acordarea de servicii de suport IT pentru proiectele internaționale

2010 – Serviciile oferite s-au diversificat înspre consultanță de business, implementare proiecte de digitalizare și suport în utilizarea optimă a produselor

2011 – Partener autorizat DocuWare – produs recunoscut de Gartner, Nucleus și alte companii de analiză de piață, ca unul dintre cele mai bune produse de management al documentelor pentru companiile care au ca obiectiv digitalizarea documentelor

2012 – Partener autorizat JobRouter – una dintre cele mai versatile platforme de automatizare a proceselor si data management, potrivită companiilor care au ca obiectiv creșterea eficienței prin digitalizarea proceselor

2020 – Având 40 de angajați și 20 de proiecte implementate ne conturăm rolul de partener de încredere pentru accelerarea digitalizării afacerilor.

 

Află mai multe

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare