B-Org ERP Centre cost: analiza costurilor si intelegerea profitabilitatii

26 mai 2015

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi.

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi. Mai exact, esti interesat sa poti vedea datele referitoare la costuri si venituri, regrupate si defalcate de o maniera care sa te ajute sa raspunzi rapid la intrebari precum:

  • Care sunt toate costurile mele? Unde se produc? si Cum sunt repartizate pe centrele mele de interes?
  • Care dintre entitatile de business relevante din perspectiva mea (divizii, departamente, puncte de lucru - filiale, magazine,depozite, proiecte/investitii majore, etc) sunt profitabile si care sunt pe minus la sfarsit de luna?
  • Care au fost principalele costuri in perioada anterioara - luna/trimestru/semestru/an? In ce zona merita sa actionez pentru a reduce din costuri? Ce decizii iau in urma acestei analize?
  • Ce costuri fixe vs. variabile prognozez pentru perioada urmatoare?
  • Ce venituri trebuie sa asigur pentru supravietuire, respectiv pentru sustinerea investitiilor companiei ?

Adica intrebarile esentiale la care daca stiu sa raspund in cunostinta de cauza, asigur stabilitatea afacerii si ma pot focaliza pe parghiile de crestere.

Modelarea costurilor este realizata cu modulul Centre Cost in ERP Transart urmarind tranzactiile financiar-contabile din trei perspective: Timp, Tip de cost si Loc (vezi Figura 1). Daca primele doua atribute sunt suficient de intuitive si uzuale, modelul ales pentru localizarea costurilor intr-o organizatie poate fi vazut ca o structura ierarhica de tip produs cartezian al mai multor dimensiuni.  Nodurile acestei structuri „de localizare” vor identifica centrele de cost. Altfel spus, un centru de cost raspunde la intrebari ca: Unde apare costul? sau Cine l-a generat?  De exemplu, dimensiunea filiala poate genera centrele de cost: Sediu Bucuresti, Filiala Cluj, Filiala Timisoara, Filiala Iasi. Centrele de cost care produc si venituri le vom numi centre de analiza sau centre de profit si merita o atentie distincta.

Figura 1. Perspective manageriale asupra unui Centru de Cost

Puterea Centrelor de Cost din ERP Transart este data de stransa integrare cu celelalte module. De exemplu, definind reguli de alocare in baza valorilor unor atribute din modulul gestiune,multe dintre inregistrarile contabile asociate unor documente interne vor avea centrul de cost identificabil automat in baza unei astfel de reguli (pentru exemplificare vezi Figura 2).

Pe de alta parte, noi tipuri de cost pot fi definite ca fiind reuniunea mai multor conturi de cheltuieli cu caracteristici si utilizare asemanatoare, modulul facilitand definirea si gruparea acestora. De exemplu, in grupa „Cheltuieli cu Personalul” se pot defini urmatoarele Tipuri de cost:

  • „Salarii” pt  contul (641),
  • „Tichete masa” pt  contul (642),
  • „Contributii unitate” pt  conturile (6451, 6452, 6453,6455, 6456, 6457).

Figura 2 – Maparea dimensiunilor Centrelor de Cost in baza atributelor din gestiune

O regula de alocare ne ajuta in procesul de redistribuire a sumelor dinspre centrele de cost sursa catre centrele de cost destinatie, respectand un set de principii. De exemplu, un principiu spune ca tipul de cost si perioada nu se schimba in urma aplicarii regulilor de alocare; iar sumele se conserva (raman) in cadrul tipului de cost si in cadrul aceleiasi perioade.

Scopul alocarii sumelor intre centrele de cost este ca sumele ce reprezinta totalitatea cheltuielilor efectuate sa fie „re-distribuite” si ulterior analizate pe centrele de analiza, chiar daca ele „se culeg in locul unde se produc”.

O alta caracteristica care merita mentionata aici este posibilitatea de a defini o regula de alocare utilizand chei de repartizare bazate pe ponderi. Valorile sunt completate lunar si sunt utilizate la ponderarea costurilor impartite intre mai multe centre de cost, prin alocare. De exemplu, astfel de situatii apar la repartizarea unor costuri indirecte intre divizii/departamente, costuri de genul: factura de curent, gaz, internet, telefonie etc.

Vezi mai multe informații sunt disponibile pe http://www.transart.ro/erp-transart-centre-de-cost/

Transart - The Business Software Company

#1 în Romania pe SFA – aplicații mobile pentru forța de vânzari și merchandising. Transart este unul dintre principalii furnizori de software pentru afaceri. Dispunand de o gamă completă de aplicații profesionale proprii  - B-Org ERP, HERMES SFA, BI Adviser și Warehouse Manager, Transart propune un sistem stabil, verif...

Aplicații software recomandate

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare

Procesele se îmbunătățesc continuu, prin tehnologia Cloud

Despre experianța uneia dintre cele mai mari companii din domeniul construcțiilor de mașini și unelte, care a decis încă din 2015 să folosească Sistemul modern de Management al Documentelor în Cloud, DocuWare, aflați din Studiul de Caz.

Citește tot arrow_forward

Doriţi mai mult capital de lucru? Optimizaţi stocurile cu Mesonic Winline

Asigurarea capitalului de lucru devine principala preocupare pentru mulţi antreprenori în contextul crizei generate de Covid-19. Atât Guvernul României cât şi Comisia europeană au anunţat o serie de măsuri prin care companiile mici şi mijlocii ar putea primi primi credite bancare și capital de lucru, însă aceste instrumente financiare reprezintă o perspectiv...

Citește tot arrow_forward

5 curiozități privind adoptarea unei soluții de management a documentelor. De ce DocuWare?

Vă confruntați cu dificultăți privind identificarea și organizarea documentelor sau petreceți mult timp pentru obținerea acordurilor legate de contracte sau de plata facturilor? 

Citește tot arrow_forward