B-Org ERP Centre cost: analiza costurilor si intelegerea profitabilitatii

26 mai 2015

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi.

Ca manager executiv al unei afaceri, te ajuta sa poti vizualiza o perspectiva asupra balantei contabile lunare sau trimestriale a companiei, personalizata dupa propriile tale nevoi. Mai exact, esti interesat sa poti vedea datele referitoare la costuri si venituri, regrupate si defalcate de o maniera care sa te ajute sa raspunzi rapid la intrebari precum:

  • Care sunt toate costurile mele? Unde se produc? si Cum sunt repartizate pe centrele mele de interes?
  • Care dintre entitatile de business relevante din perspectiva mea (divizii, departamente, puncte de lucru - filiale, magazine,depozite, proiecte/investitii majore, etc) sunt profitabile si care sunt pe minus la sfarsit de luna?
  • Care au fost principalele costuri in perioada anterioara - luna/trimestru/semestru/an? In ce zona merita sa actionez pentru a reduce din costuri? Ce decizii iau in urma acestei analize?
  • Ce costuri fixe vs. variabile prognozez pentru perioada urmatoare?
  • Ce venituri trebuie sa asigur pentru supravietuire, respectiv pentru sustinerea investitiilor companiei ?

Adica intrebarile esentiale la care daca stiu sa raspund in cunostinta de cauza, asigur stabilitatea afacerii si ma pot focaliza pe parghiile de crestere.

Modelarea costurilor este realizata cu modulul Centre Cost in ERP Transart urmarind tranzactiile financiar-contabile din trei perspective: Timp, Tip de cost si Loc (vezi Figura 1). Daca primele doua atribute sunt suficient de intuitive si uzuale, modelul ales pentru localizarea costurilor intr-o organizatie poate fi vazut ca o structura ierarhica de tip produs cartezian al mai multor dimensiuni.  Nodurile acestei structuri „de localizare” vor identifica centrele de cost. Altfel spus, un centru de cost raspunde la intrebari ca: Unde apare costul? sau Cine l-a generat?  De exemplu, dimensiunea filiala poate genera centrele de cost: Sediu Bucuresti, Filiala Cluj, Filiala Timisoara, Filiala Iasi. Centrele de cost care produc si venituri le vom numi centre de analiza sau centre de profit si merita o atentie distincta.

Figura 1. Perspective manageriale asupra unui Centru de Cost

Puterea Centrelor de Cost din ERP Transart este data de stransa integrare cu celelalte module. De exemplu, definind reguli de alocare in baza valorilor unor atribute din modulul gestiune,multe dintre inregistrarile contabile asociate unor documente interne vor avea centrul de cost identificabil automat in baza unei astfel de reguli (pentru exemplificare vezi Figura 2).

Pe de alta parte, noi tipuri de cost pot fi definite ca fiind reuniunea mai multor conturi de cheltuieli cu caracteristici si utilizare asemanatoare, modulul facilitand definirea si gruparea acestora. De exemplu, in grupa „Cheltuieli cu Personalul” se pot defini urmatoarele Tipuri de cost:

  • „Salarii” pt  contul (641),
  • „Tichete masa” pt  contul (642),
  • „Contributii unitate” pt  conturile (6451, 6452, 6453,6455, 6456, 6457).

Figura 2 – Maparea dimensiunilor Centrelor de Cost in baza atributelor din gestiune

O regula de alocare ne ajuta in procesul de redistribuire a sumelor dinspre centrele de cost sursa catre centrele de cost destinatie, respectand un set de principii. De exemplu, un principiu spune ca tipul de cost si perioada nu se schimba in urma aplicarii regulilor de alocare; iar sumele se conserva (raman) in cadrul tipului de cost si in cadrul aceleiasi perioade.

Scopul alocarii sumelor intre centrele de cost este ca sumele ce reprezinta totalitatea cheltuielilor efectuate sa fie „re-distribuite” si ulterior analizate pe centrele de analiza, chiar daca ele „se culeg in locul unde se produc”.

O alta caracteristica care merita mentionata aici este posibilitatea de a defini o regula de alocare utilizand chei de repartizare bazate pe ponderi. Valorile sunt completate lunar si sunt utilizate la ponderarea costurilor impartite intre mai multe centre de cost, prin alocare. De exemplu, astfel de situatii apar la repartizarea unor costuri indirecte intre divizii/departamente, costuri de genul: factura de curent, gaz, internet, telefonie etc.

Vezi mai multe informații sunt disponibile pe http://www.transart.ro/erp-transart-centre-de-cost/

Transart - The Business Software Company

#1 în Romania pe SFA – aplicații mobile pentru forța de vânzari și merchandising. Transart este unul dintre principalii furnizori de software pentru afaceri. Dispunand de o gamă completă de aplicații profesionale proprii  - B-Org ERP, HERMES SFA, BI Adviser și Warehouse Manager, Transart propune un sistem stabil, verif...

Aplicații software recomandate

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare

În 2018, România s-a clasat pe locul 8 în topul țărilor cu cel mai mare procent de utilizatori atacați de ransomware-ul mobil

Cercetătorii Kaspersky Lab au constatat că numărul de atacuri care folosesc software periculos pentru dispozitive mobile aproape s-a dublat, în numai un an. În 2018 au existat 116,5 milioane de atacuri, comparativ cu 66,4 milioane, în 2017, cu o creștere semnificativă a numărului de utilizatori unici afectați. În ciuda faptului că sunt atacate mai multe dispozitive,...

Citește tot arrow_forward

Una dintre cele mai complexe operațiuni de spionaj pe Android: Mandrake a rămas nedectat timp de patru ani în aplicații din magazine oficiale

Specialiștii în securitate informatică de la Bitdefender au identificat o nouă amenințare informatică, denumită Mandrake, care infectează dispozitive cu Android ale unor victime atent alese cu scopul de a le spiona și de a le goli conturile bancare.

Citește tot arrow_forward

De ce anul 2021 poate fi anul e-commerce și al magazinelor online?

Conform Nasdaq, până în 2040, 95% dintre achiziții vor fi efectuate online, fapt ce deschide noi perspective încă de acum pentru migrarea unui număr tot mai mare de business-uri către tehnologii e-commerce.

Citește tot arrow_forward