Românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult decât în 2017 | Raportul Pieței de E-Commerce GPeC 2018

21 Jan 2019

Conform statisticilor și estimărilor GPeC împreună cu principalii jucători din piața românească de e-commerce (sursele sunt menționate la finalul raportului), valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 3,5 miliarde de euro în 2018, cu aprox. 30% mai mult decât în 2017, când s-au înregistrat 2,8 miliarde de euro.

Românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult decât în 2017 | Raportul Pieței de E-Commerce GPeC 2018

Potrivit lui Andrei Radu, CEO & Founder GPeC, „creșterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstrează potențialul uriaș al pieței românești de e-commerce. Dacă facem o medie, românii au cheltuit pentru cumpărături online aproape 10 milioane de euro în fiecare zi din 2018, în creștere semnificativă față de 7,67 milioane de euro – media zilnică înregistrată în 2017”.

Valoarea de peste 3,5 miliarde de euro reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă ar fi adăugate și acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Potrivit estimărilor GPeC și ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online), piața românească de e-commerce va atinge și, probabil, va depăși pragul de 5 miliarde de euro în 2020.

GPeC este, de 14 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic. Iată care sunt principalele cifre și statistici pentru anul recent încheiat.

E-commerce-ul deține 8% share din totalul pieței de retail

Întreaga piață de retail din România este estimată la aprox. 45 de miliarde de euro (sursa: Iulian Stanciu, CEO eMAG, în cadrul GPeC SUMMIT noiembrie 2018), ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă aprox. 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și aprox. 4% în 2016. Procentul este mai mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic în următorii ani.

Pe parcursul anului 2018, românii au cheltuit, în medie, 243 de lei la o cumpărătură online făcută de pe Desktop și 210 lei pentru o achiziție făcută de pe telefonul mobil (sursa: 2Performant).

80% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

Românii folosesc tot mai mult telefonul mobil pentru a naviga pe Internet, aprox. 80% din traficul înregistrat de principalele magazine online fiind generat de dispozitivele mobile, în creștere cu 10% comparativ cu 2017 și cu 30% față de 2016.

Potrivit ultimului raport al Institutului Național de Statistică (INS), 86% dintre utilizatorii de internet se conectează online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arată că numărul de conexiuni de internet mobil în bandă largă a crescut considerabil de la 16.6 milioane în 2017 la 19.3 milioane în 2018.

Spre comparație, numărul de conexiuni la internet fix în bandă largă a crescut de la 4.6 milioane în 2017 la 4.9 milioane în 2018.

Per ansamblu, 72.4% din gospodăriile din România au acces la internet în 2018, potrivit datelor INS. Cifra a crescut cu aprox. 4% compartativ cu aceeași perioadă a anului 2017.

Atât în mediul urban, dar mai ales în mediul rural, utilizatorii se conectează la internet de pe telefonul mobil, așadar magazinele online trebuie să își adapteze și să își optimizeze website-urile pentru Mobile pentru a nu pierde potențiali clienți.

Totuși, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este încă la jumătate din rata de conversie înregistrată pe Desktop în cazul majorității magazinelor online, ceea ce înseamnă că românii preferă să folosească telefonul mobil pentru a căuta informații despre produse, dar aleg să finalizeze tranzacția de la computer, unde au monitoare mai mari decât ecranul telefonului mobil.

Există însă și excepții, în cazul magazinelor online consacrate și a magazinelor online care au aplicație mobilă dedicată, caz în care rata de conversie depășește deja Desktop-ul.

Articolele pentru copii, hainele și cosmeticele se cumpără de pe mobil

Potrivit statisticilor 2Performant, românii cumpără anumite tipuri de produse cu preponderență de pe telefonul mobil. De exemplu, 78.5% din tranzacțiile magazinelor care comercializează articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil și doar 21.5% de pe Desktop. De asemenea, produsele din categoria Fashion sunt cumpărate de pe telefonul mobil în proporție de 66%, precum și cosmeticele și produsele din categoria Beauty, 63.2%.

În cazul electronicelor, electrocasnicelor și produselor IT, românii încă preferă Desktop-ul (57.3%) în detrimentul mobilului (42.7%), deși procentele sunt relativ apropiate. Același lucru este valabil și în cazul produselor destinate adulților (56% Desktop vs. 44% Mobile).

Procente cu adevărat echilibrate regăsim în cadrul categoriilor:

53% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar

În mai 2018, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 914 respondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune. Studiul a avut loc pentru al doilea an consecutiv, după ce prima ediție s-a desfășurat în aprilie 2017 pe un eșantion de 1.012 respondenți.

Potrivit cercetării, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumpărat online cel puțin lunar, în creștere semnificativă față de 44% cât s-a înregistrat în 2017. 

Cumpărătorii online vizitează, în medie, 9 magazine pe an, cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare. Datele au rămas neschimbate în 2018 comparativ cu 2017.

Neîncrederea și taxele de transport sunt principalele bariere în calea cumpărăturilor online

Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine (*întrebare cu răspuns multiplu):

Cele mai importante două argumente care i-ar convinge pe non-cumpărători să facă pasul spre achizițiile online sunt (*întrebare cu răspuns multiplu):

38% din cumpărătorii online au devenit mai nerăbdători

38% din totalul persoanelor care fac cumpărături online au devenit mai nerăbdători în 2018 comparativ cu 2017, dorindu-și timpi de livrare cât mai scurți, ideal în aceeași zi în care au plasat comanda.

De asemenea, nu doar livrările rapide sunt dorite de clienți, cât și reacțiile reprezentanților magazinelor online la diferitele probleme sau întrebări ale consumatorilor. Astfel, clienții așteaptă un răspuns din partea magazinelor online:

Așadar, imensa majoriate a cumpărătorilor online (90%) doresc un feedback din partea magazinelor cel mult în aceeași zi în care au adresat întrebarea sau au ridicat o anumită problemă.

Cei care aleg să cumpere de pe internet în detrimentul magazinelor clasice identifică drept principale avantaje ale comerțului electronic (în această ordine):

Principalele categorii de produse vândute online în 2018

Potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, principalele categorii de produse vândute online în 2018 au fost, în ordine (în funcție de frecvența de cumpărare): produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.); produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.); biletele de avion și serviciile turistice (Travel); produsele pentru casă și decorațiuni; cărțile; cadourile și florile; biletele la spectacole și concerte; produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv polițele RCA) precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Factorii esențiali în luarea deciziei de cumpărare: prețurile mici, livrarea rapidă și notorietatea magazinului online

Ca și în 2017, cumpărătorii aleg să cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piață, care au prețuri cât mai mici și timpi de livrare cât mai scurți, aceștia fiind principalii factori în luarea deciziei de cumpărare.

Pe de altă parte, clienții magazinelor online se arată dispuși să cumpere mai des dacă:

Cumpărătorii online fac, în medie, 9 achiziții pe an

În medie, un cumpărător online a făcut 9 achiziții pe parcursul anului 2018 - în creștere față de 2017, când media era de 8,7 achiziții și față de 2016, când cifra se situa la 8,4 achiziții/an sau 2015 când aceasta era de 8,2 achiziții/an.

Potrivit INS, segmentul de vârstă 16-34 de ani reprezintă cea mai activă categorie la shopping online, însumând 52,3% din totalul cumpărătorilor online.

În plus, studiul Kantar Millward Brown arată că 38% dintre români au făcut cumpărături online cel puțin o dată în ultimele 12 luni, cifra plasând România în fața altor țări unde procentele sunt mai mici: Grecia și Portugalia (36%), Italia (34%), Croația (29%) sau Bulgaria (26%).

Piața de e-commerce din România s-a dezvoltat semnificativ în 2018 și ne arată apetitul tot mai crescut pentru cumpărăturile online, România devansând alte țări și devenind o piață extrem de interesantă pentru investitorii străini care au început deja să își deschidă afaceri online în .RO. Acum este momentul cel mai potrivit pentru orice antreprenor sau companie să pornească un business online – piața este încă suficient de permisivă, iar tendința de creștere accelerată va continua și în 2019 și următorii ani”, declară Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Valoarea medie a tranzacțiilor pe diferite categorii de produse

O caracteristică importantă a anului 2018 a fost creșterea consumului datorată creșterii salariilor. Astfel, pe majoritatea verticalelor de piață valoarea medie a unei tranzacții a crescut și chiar în cazul în care aceasta s-a diminuat, a crescut numărul de comenzi – ceea ce a condus la o creștere generală cu aproape 30% a întregii piețe de e-commerce.

Potrivit 2Performant, pe segmentul Electro-IT&C, valoarea coșului mediu a fost de 876 de lei (în aceeași tendință cu anul 2017), dar peste anul 2016, când valoarea medie a comenzii era de 669 lei.

Creșteri semnificative ale valorii coșului mediu s-au înregistrat pe categoriile Home & Garden, de la 480 lei în 2017 la 624 lei în 2018 și în cazul magazinelor online care comercializează articole pentru copii, de la aprox. 200 lei în 2017 la 275 lei în 2018.

În cazul produselor cosmetice și de îngrijire personală din categoria Beauty, valoarea medie a tranzacției a fost de 213 lei, în timp ce produsele din categoria Auto & Moto s-au vândut, în medie, cu 430 lei.

Pentru categoria Pet Shop, valoarea coșului mediu a fost de 203 lei, iar românii au cheltuit cel mai puțin în cazul produselor destinate adulților unde valoarea medie a tranzacției a fost de 178 lei.

Printre puținele categorii care au înregistrat o diminuare a valorii coșului mediu, se numără Fashion, de la 275 lei în 2017 la 222 lei în 2018, dar numărul de tranzacții a crescut semnificativ, verticala de Fashion fiind în prezent cea de a doua mare categorie de produse vândute online, după Electro-IT&C. De altfel, reprezentanții marilor magazine online din România sunt de părere că segmentul de Fashion va deveni cea mai vândută categorie de produse în următorii ani detronând Electro-IT&C și fiind una din verticalele cu potențial uriaș de creștere.

Black Friday Noiembrie 2018: vânzări online de peste 250 de milioane de euro

În campania de Black Friday din noiembrie 2018, românii au făcut cumpărături online de peste 250 de milioane de euro, în creștere cu aprox. 30% față de 2017, când valoarea se situa la puțin peste 200 de milioane de euro. Vânzările de Black Friday au crescut semnificativ de la un an la altul dacă ne raportăm la valorile din anii trecuți, respectiv 130 milioane euro în 2016 și aprox. 100 milioane euro în 2015 – ceea ce demonstrează că notorietatea celui mai mare eveniment de reduceri din online-ul românesc a crescut considerabil în rândul românilor.

Potrivit studiilor eMAG, intenția de cumpărare a românilor de Black Friday Noiembrie crescuse de la 44% în 2017 la 51% în 2018, iar notorietatea evenimentului la nivel național a crescut și ea, de la 79% în 2017 la 88% în 2018.

La eMAG, vânzările înregistrate în ziua de Black Friday reprezintă 8-10% din volumul total al vânzărilor de pe parcursul întregului an (sursa: Iulian Stanciu, CEO eMAG). De altfel, lunile noiembrie și decembrie cumulate, atunci când sunt cele mai multe campanii de reduceri din an și se înregistrează un volum mare de vânzări, reprezintă aprox. 40% din totalul vânzărilor de pe parcursul unui an, sunt de părere reprezentanții principalelor magazine online din România.

15.000 de comercianți online în România

Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta s-a dublat de la aprox. 7.000+ în 2017 la peste 15.000 de comercianți în 2018. Creșterea este spectaculoasă dacă luăm în calcul și faptul că în 2016 erau aprox. 5.000 de magazine online.

O bună parte din comercianții online își încep afacerea direct în Marketplace-uri, fără a avea neapărat și o prezență online individuală (un website propriu).

De asemenea, potrivit ultimelor cercetări, există deja aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le fac nesemnificative în peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cei 15.000 de comercianți online sunt suficient de relevanți din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luați în calcul.

Rata medie de conversie pe categorii de produse

În ceea ce privește rata medie de conversie, percepția generală în piață este că aceasta se situează în jurul valorii de 1%. Totuși, potrivit studiilor Omniconvert, rata de conversie variază de la o verticală la alta și, evident, ea poate fi mai mare în cazul magazinelor consacrate și mai mică în cazul magazinelor mai puțin cunoscute. Iată rata medie de conversie pe diferite categorii de produse (sursa: Omniconvert):

83% dintre români aleg să plătească ramburs, la livrare

Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare de aprox. 83%, înregistrând o scădere extrem de ușoară față de 2017, când procentul era de 85%.

Potrivit procesatorului NETOPIA Payments, procentul mediu al plăților online prin card se situează în jurul valorii de 15%. Diferența de 2 puncte procentuale până la 100% este dată de alte metode de plată, precum Online Banking, Micro-Plăți prin SMS etc., cu precizarea că plățile prin SMS încep să câștige teren mai ales în cazul parcărilor, unde administrațiile publice devin interesate de implementarea acestei metodă de plată.

Trend-urile care au marcat anul 2018 din perspectiva plăților online prin card (sursa: NETOPIA Payments):

Tot în privința plăților online prin card, potrivit studiului GPeC și iSense Solutions, suma maximă plătită cu cardul în 2018 a fost de 1.793 de lei în magazinele online românești (cu 21% mai mult decât în 2017) și de 301 euro în magazinele online din străinătate.

Însă, românii ar fi dispuși să plătească mai mult pentru cumpărăturile online: 2.351 lei în magazinele românești și 565 euro în magazinele din străinătate.

România 2018: 11.7 milioane de internauți din 19.5 milioane de locuitori

Potrivit INS, populația României este de 19.52 milioane de locuitori în 2018. Dintre aceștia, 11.7 milioane sunt utilizatori de internet, comparativ cu aprox. 11 milioane în 2017.

În 2018, principalele activități online ale internauților români au fost (*întrebare cu răspuns multiplu):

Este pentru prima oară când comerțul online se regăsește printre activitățile uzuale ale internauților români, semn că piața de e-commerce a crescut și tot mai mulți români încep să se obișnuiască cu achizițiile online. Este un semnal extrem de bun pentru piață care își va continua ritmul accelerat de creștere și în 2019”, conchide Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.

Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): ARMO, 2Performant, ANCOM, eMAG, GPeC, Institutul Național de Statistică, iSense Solutions, Kantar Millward Brown, NETOPIA Payments, Omniconvert.

Raportul poate fi preluat și publicat doar cu menționarea sursei: GPeC și link către www.gpec.ro

GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce și reprezintă cea mai mare comunitate a magazinelor online din România. Cu o tradiție de 14 ani, GPeC este mixul perfect de Conferințe, Workshopuri, Expo, Cursuri intensive, Statistici, Comunitate și Competiția Magazinelor Online, cu rolul precis de a contribui la dezvoltarea pieței de e-commerce.

Înscrierile magazinelor online în Competiția GPeC 2019 au început, precum și înscrierile la evenimentul GPeC SUMMIT din 27-28 Mai 2019, doritorii beneficiind de un discount de 50% din taxa de participare prin Oferta Early Adopters valabilă până pe 31 ianuarie 2019. Detalii și înscrieri pe website-ul GPeC.

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

5 activități din construcții care pot fi optimizate cu ajutorul aplicațiilor software potrivite

În industria construcțiilor, companiile se confruntă cu diverse provocări legate de eficiența proceselor și gestionarea proiectelor. Aplicațiile software enterprise pot juca un rol esențial în abordarea acestor provocări, oferind...

Citește articolul
Softlead

Care sunt criteriile DESI și cum le poți respecta?

Programul de Digitalizare pentru IMM-uri a introdus, și promovează deja, criteriile DESI/criteriile de digitalizare pentru evaluarea proiectelor finanțate din surse nerambursabile. Pe termen lung, aceste criterii se vor generaliza, deoarece fac...

Citește articolul
Softlead

Cât costă și ce include un magazin online performant?

Cu o creștere estimată la 8 trilioane de dolari până în 2026, industria e-commerce reprezintă un sector semnificativ ce coagulează vânzări rezultate din mai multe domenii de activitate. De aceea, nevoia de a investi...

Citește articolul