Economia digitală, estimată până la 16% din PIB la nivelul anului 2019

10 martie 2021

În anul 2019, aportul economiei digitale a fost estimat până la 16% din PIB, dacă avem în vedere digitalizarea din sectoare precum agricultură sau cel public.

Economia digitală, estimată până la 16% din PIB la nivelul anului 2019

Conform definiÈ›iei restrânse, contribuÈ›ia economiei digitale* la formarea PIB este estimată la 8,6% la nivelul anului 2019, cifră prin care România se situează sub media UE, însă relativ în linie cu țările vecine, potrivit unui studiu ANIS, realizat de Ernst & Young. Totodată, doar sectorul IT&C - servicii a generat în 2019 o valoare adăugată brută de 12,3 mld. EUR, cu o contribuÈ›ie de 5,5% în PIB. Cu toate acestea, definiÈ›ia cuantificabilă a economiei digitale trebuie extinsă astfel încât să cuprindă realitatea impactului tehnologic care depășeÈ™te graniÈ›ele industriei IT&C È™i Banking, recunoscând astfel aportul real al economiei digitale.

Digitalizarea devine într-o măsură tot mai mare parte integrantă a activității companiilor din toate sectoarele. În anul 2020, pandemia de COVID-19 a accelerat schimbarea în rândul companiilor, conducând la progrese care cel mai probabil s-ar fi realizat pe un termen mai lung în condiÈ›ii normale. Astfel, contribuÈ›ia economiei digitale în termeni reali nu mai poate fi limitată la acele sectoare clasificate în mod tradiÈ›ional ca fiind de profil.  Conform analizei, digitalizarea unor domenii de activitate precum agricultură, servicii financiare, transport È™i logistică, servicii medicale, telecomunicaÈ›ii, utilități È™i producÈ›ie a contribuit semnificativ la creÈ™terea economiei digitale È™i a dublării procentajului de contribuÈ›ie la PIB,  impactul fiind estimat la 16% în 2019.

“Având în vedere faptul că procesul de digitalizare a fost substanÈ›ial accelerat de contextul creat de izbucnirea pandemiei COVID, riscăm ca ignorând acest fenomen să ignorăm È™i realitatea adevăratei contribuÈ›ii a economiei digitale la PIB. În prezent, economia digitală se extinde mult în afara graniÈ›elor sectorului IT&C È™i cuantificarea acestei observaÈ›ii este crucială pentru a surprinde realitatea economiei RomâneÈ™ti din ultimii ani. Ceea ce acest studiu reuÈ™eÈ™te să evidenÈ›ieze este atât adevărata valoare a economiei digitale È™i impactul pozitiv al acesteia asupra PIB-ului României, cât È™i nevoia imediată de prioritizare a acestui segment”, a declarat Gabriela Mechea, Director Executiv ANIS.

Sectorul IT&C - servicii a avut cea mai mare contribuÈ›ie din perspectiva veniturilor – 5,5% din formarea PIB, respectiv o valoare adăugată brută de 12,3 mld EUR, urmat de categoriile IT&C - alte componente (2,5%), comerÈ› online (0,4%), banking digital (0,1%), sectoare cu componentă de vânzări online (5,6%) È™i digitalizarea serviciilor publice (1,8%). DeÈ™i deÈ›ine încă o pondere redusă la formarea PIB, segmentul de retail online a înregistrat o creÈ™tere semnificativă, de la 0,1% în 2015 până la 0,4% în 2019. De asemenea, segmentul de banking digital a înregistrat o pondere redusă de-a lungul timpului, dar se estimează că va cunoaÈ™te creÈ™teri ca urmare a investiÈ›iilor semnificative făcute de bănci în ultima perioadă pentru dezvoltarea sistemelor de online banking. Totodată, se observă o dinamică semnificativă la nivelul anului 2020, ca efect al digitalizării accelerate în contextul COVID-19, cu o creÈ™tere a contribuÈ›iei activității IT&C – Servicii de la 5,5% in 2019, până la 7,5% în trimestrul al doilea al anului 2020.

Pe de altă parte, raportat la dinamica în timp, cea mai ridicată creÈ™tere a fost înregistrată de segmentul de retail online È™i banking digital. Astfel, rata medie anuală de creÈ™tere a segmentului retail online între 2015-2019 a fost de 32,8%, iar banking-ul digital a crescut cu o rată medie anuală de 19,1%. Per total, în acelaÈ™i interval temporar, economia digitală a înregistrat un ritm de creÈ™tere medie anuală de cca. 11,3%, peste creÈ™terea PIB aferentă aceleiaÈ™i perioade (8,7% în termeni nominali È™i 4% în termeni reali). De altfel, în perioada 2015-2019 numărul companiilor care au în vedere activitatea de retail online a cunoscut o creÈ™tere medie anuală de 19,3%, iar companiile care activau în această arie È™i-au dublat numărul de angajaÈ›i din 2014 până în 2018.

Nu în ultimul rând, deÈ™i România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveÈ™te interacÈ›iunea online cu autoritățile publice cu un procent de 12%**, media UE fiind de 55%, analizând stadiul curent de dezvoltare la nivelul Uniunii Europene È™i tendinÈ›ele din ultima perioadă se poate identifica un potenÈ›ial major de creÈ™tere la nivelul segmentului de e-government în România.

Èšara noastră înregistrează a doua cea mai accelerată rată de creÈ™tere a economiei digitale în ultimii cinci ani, primul loc fiind ocupat de Bulgaria. Potrivit studiului, există o serie de factori care influenÈ›ează evoluÈ›ia viitoare a economiei digitale È™i, care, în funcÈ›ie de înÈ›elegerea È™i adresarea lor corespunzătoare, se pot transforma (sau nu) în motoare de creÈ™tere ale acesteia. Printre aceÈ™tia se numără: factorii demografici, sistemul educaÈ›ional din România, abilitățile tehnologice existente È™i investiÈ›iile în dezvoltarea competenÈ›elor digitale, dotarea tehnologică la nivel naÈ›ional, transformarea digitală a băncilor tradiÈ›ionale, iniÈ›iative de sprijin ale sectorului IT&C È™i/sau viitorul în tehnologie.

* Economia digitală, în mod restrâns, se referă la acele activități economice desfășurate prin utilizarea tehnologiilor digitale, cuantificarea acesteia fiind operaÈ›ionalizată ca sumă a componentelor: IT&C- Servicii, IT&C – Alte componente, Retail online, Banking Digital. În mod extins, sub umbrela economiei digitale se află È™i acele sectoare cu componente de vânzări online È™i în proces de digitalizare.

** Persoane care au interacÈ›ionat online cu autoritățile publice în 2019 (% din total eÈ™antion)

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare

Vulnerabilități severe în camere de supraveghere permit controlul acestora de către atacatori

Explozia numărului de dispozitive inteligente poate aduce în casele utilizatorilor gadgeturi cu probleme severe de securitate informatică. SpecialiÈ™tii de la Bitdefender au identificat recent o serie de vulnerabilități în camera de supraveghere Guardzilla, un model extrem de popular pe piață È™i vândut la un preÈ› convenabil, folosit pentru monitorizarea locuinÈ›ei. CarenÈ...

Citește tot arrow_forward

SAP Business One 10. Lista completă a noilor funcţionalităţi

SAP Business One 10, cea mai nouă versiune a suitei de management SAP pentru companiile mari ÅŸi mijlocii, este acum disponibilă atât pentru upgrade cât ÅŸi pentru proiecte noi. SAP aduce constant îmbunătățiri soluÅ£iilor de business, însă, în cazul SAP Business One versiunea 10, saltul este mai mare decât de obicei. ...

Citește tot arrow_forward

Buget 2021! Provocări, soluții, decizii corecte

Indiferent de metoda de abordare utilizată, prognozarea È™i stabilirea bugetului unei companii pentru exerciÈ›iul financiar 2021 este una dintre cele mai provocatoare sarcini în aceste zile. BineînÈ›eles, nimeni nu poate afirma, că până acum acest lucru a fost o joacă, însă în contextul evenimentelor anului 2020, multe dintre companii s-au văzut în situaÈ›...

Citește tot arrow_forward