Unul din cinci utilizatori își acoperă camera web de teama spionajul cibernetic

16 Oct 2014

Conform rezultatelor unui studiu realizat de Kaspersky Lab împreună cu B2B International, 21% dintre utilizatorii europeni își acoperă camerele web pentru a evita spionajul cibernetic prin intermediul computerelor.

Unul din cinci utilizatori își acoperă camera web de teama spionajul cibernetic

Conform rezultatelor unui studiu realizat de Kaspersky Lab împreună cu B2B International, 21% dintre utilizatorii europeni își acoperă camerele web pentru a evita spionajul cibernetic prin intermediul computerelor. Prudența acestora poate fi considerată întemeiată deoarece camerele web pot deveni uneori instrumente eficiente pentru infractorii cibernetici.

Rezultatele studiului arată că aproximativ o pătrime dintre utilizatorii europeni (24%) nu știu că ar putea fi supravegheați prin intermediul unei camere web. Doar 44% dintre respondenți sunt la curent cu această amenințare și afirmă că acest risc îi deranjează. Hackerii nu vizează doar persoane publice, oricine putând deveni o țintă.  

Există mai multe motive pentru care infractorii cibernetici aleg să spioneze prin intermediul camerelor web. În primul rând, aceștia le pot utiliza pentru sustragerea de informații confidențiale din companii sau pentru accesarea serviciilor financiare. Uneori, utilizatorii neatenți ușurează munca infractorilor cibernetici: unul din zece respondenți afirmă că au datele de logare scrise pe o hârtie lângă computer. O cameră web performantă poate înregistra cu ușurință aceste informații.

În al doilea rând, infractorii cibernetici pot face poze compromițătoare utilizatorilor. Acestea ar putea fi utilizate pentru șantaj sau pentru simplul amuzament al acestora, precum și pentru a pune victimele în situații delicate. De exemplu, în mai 2014, Europol a descoperito rețea de dezvoltatori, distribuitori și utilizatori de programe periculoase care au fost create și pentru a spiona prin intermediul camerei web. Investigațiile au început în urma arestării unui hacker olandez care infectase computerele a 2.000 de femei pentru a le face poze în ipostaze intime.

În ciuda acestor rezultate, doar unul din cinci utilizatori își acoperă camera web. În plus, spionajul cibernetic utilizează mai multe dispozitive, nu doar computere. Conform rezultatelor studiului, un procent considerabil dintre utilizatorii europeni (5%) își acoperă și camerele dispozitivelor mobile. Studiul nu arată și dacă respondenții își acoperă ambele camere, sau doar pe cea frontală.

În același timp, acoperirea camerelor nu este cea mai eficientă metodă de protecție. Această soluție previne temporar spionajul cibernetic, fără a neutraliza microfonul integrat în camera web și nu poate preveni interceptarea imaginilor atunci când utilizatorii accesează camerele la rândul lor. Multe soluții de securitate oferă protecție împotriva programelor periculoase care pot spiona prin intermediul camerei web. Aceste soluții nu funcționează dacă programul nu este implicit periculos (de exemplu, interceptează doar fotografii) sau dacă atacatorul utilizează un software legal pentru spionaj cibernetic.

Pentru a se asigura că utilizatorii sunt mereu la curent cu aplicațiile și procesele care pot accesa camerele web și pentru a le proteja intimitatea, experții Kaspersky Lab au dezvoltat modulul special Webcam Protection[1] integrat în soluția de securitate Kaspersky Internet Security – Multi-Device. Soluția de securitate monitorizează constant accesul la camera web integrată sau conectată la dispozitiv și informează utilizatorul despre orice tentativă de acces. Utilizatorii pot alege care programe permit transmiterea video. De asemenea, modulul permite utilizatorilor și blocarea implicită a accesului la camera web.

Cauți o aplicație software?

Completați formularul și veți fi contactat de unul din consultanții noștri!

Articole IT&C similare
Softlead

Care sunt criteriile DESI și cum le poți respecta?

Programul de Digitalizare pentru IMM-uri a introdus, și promovează deja, criteriile DESI/criteriile de digitalizare pentru evaluarea proiectelor finanțate din surse nerambursabile. Pe termen lung, aceste criterii se vor generaliza, deoarece fac...

Citește articolul
Softlead

Cât costă și ce include un magazin online performant?

Cu o creștere estimată la 8 trilioane de dolari până în 2026, industria e-commerce reprezintă un sector semnificativ ce coagulează vânzări rezultate din mai multe domenii de activitate. De aceea, nevoia de a investi...

Citește articolul